Jacobsons Hantverk

det fanns plats för förbättring


hela skrovet var så nerslipat att vi bestämde oss för att byta all bordläggning


linolja är båtbyggarens bästa vän




vi kunde spara några spant men många är nya


Amorita rullas ut för att ge plats åt andra vårrustningar


inredningen börjar komma på plats




en tvingad situation


en rak 8 ifrån 40-talet blir ett bra motorval




förbereder att läggadäcket






ett par svettiga timmar med hyveln


och ännu ett par timmar med sandpapper och långklots


däcket struket med linolja


däckslucka


bensintank


inredningen


skylight




äntligen dags för sjösättning


kaptenens plats


badstege gjord i teak








en bra avslutning på ett fantastiskt projekt


TILLBAKA




Båten Amorita
Den här skönheten är ritad av Knut ljungberg och byggd år 1911. Amorita var i väldigt dåligt skick när jag och kollegan Göran först påbörjade renoveringen.

Vi jobbade från och till med båten i ungefär två år. Mycket av det gamla har vi bytt ut helt så som bordläggning, spant och överbyggnad. Skrovet och allt som syns utvändigt är byggt i mahogny. Köl och spant är gjort i ek. Veckan efter midsommar 2014 fick Amorita åter klyva vattnet, det var vackert väder o en nöjd ägare. två båtbyggare kunde pusta ut efter många timmar i verkstaden.

det fanns plats för förbättring
hela skrovet var så nerslipat att vi bestämde oss för att byta all bordläggning
linolja är båtbyggarens bästa vän
vi kunde spara några spant men många är nya
Amorita rullas ut för att ge plats åt andra vårrustningar
inredningen börjar komma på plats
en tvingad situation
en rak 8 ifrån 40-talet blir ett bra motorval
förbereder att läggadäcket
ett par svettiga timmar med hyveln
och ännu ett par timmar med sandpapper och långklots
däcket struket med linolja
däckslucka
bensintank
inredningen
skylight
äntligen dags för sjösättning
kaptenens plats
badstege gjord i teak
en bra avslutning på ett fantastiskt projekt

TILLBAKA




Båten Amorita
Den här skönheten är ritad av Knut ljungberg och byggd år 1911. Amorita var i väldigt dåligt skick när jag och kollegan Göran först påbörjade renoveringen.

Vi jobbade från och till med båten i ungefär två år. Mycket av det gamla har vi bytt ut helt så som bordläggning, spant och överbyggnad. Skrovet och allt som syns utvändigt är byggt i mahogny. Köl och spant är gjort i ek. Veckan efter midsommar 2014 fick Amorita åter klyva vattnet, det var vackert väder o en nöjd ägare. två båtbyggare kunde pusta ut efter många timmar i verkstaden.